FL Studio Český Tutorial #11 - Tvorba Intra a Outra

V dnešním díle se budeme věnovat tvorbě intra a outra, což se dá považovat už jen za ‘’třešničku na dortu’’. Většinou si tuhle část tracku nechávám až úplně na konec, protože se ve většině případů nesnažím vytvářet nic nového, jako spíš chytře použít to, co už vytvořené mám. Můžeme zasmyčkovat různé zvuky, přidat loop, arpeggio či různé ruchové samply.

Smyčkování zvuků

Stejně jako v minulém díle ‘’tvorba build-upu‘‘ se i v intrech a outrech velmi často objevují zasmyčkované, již hotové zvuky. U smyčkování platí stejná pravidla jako u build-upu, nicméně na co je opravdu důležité myslet je funkce, kterou intra a outra plní. Intra a outra slouží především k namixovaní skladeb do sebe, tudíž bych určitě doporučil vyvarovat se složitějším melodiím a snažit se zvuky smyčkovat tak, aby melodie byla převážně v jedné rovině. Pokud byste na vaši skladbu chtěli namixovat například skladbu jinou, která bude v jiném klíči, příliš rozvrstvené melodie by si vzájemně nesedly a mix by mohl znít falešně.

Před narovnáním melodie

Po narovnání melodie

Rytmika melodie zůstane stejná, avšak melodicky bude hrát jen v jedné tónové rovině -> Zvýšíme tím šanci, že mix dvou skladeb dohromady bude znít harmonicky v pořádku.

Přidávání smyček (loopů)

Pokud pravidelně sledujete naše tutoriály, ani tohle pro vás nebude žádnou novinkou. Jak se pracuje se samply a smyčkami jsme si podrobně ukázali ve čtvrtém díle “práce se samply’’. Co je však pro intra a outra specifické je postupné přidávání, anebo ubírání smyček a samplů po určitých časových úsecích. V případě intra se ve většině případů po 16, nebo 32 dobách některý sample přidá, u outra je to pak přesně naopak.

Postupné přidávání samplů a smyček v případě intra

Postupné ubírání samplů a smyček v případě outra

Automatizace

Opět nic nového pod sluncem, jak na automatizace jsme si ukazovali v minulých dvou dílech “tvorba breakdownu“ a “tvorba build-upu”. V intrech a outrech hrají automatizace důležitou roli, protože pomocí nich můžeme postupně náš track otevírat (v případě intra), anebo zavírat (outro). Nejčastěji se využívají automatizace filtru a reverbu.

Gate-efekt

Velmi jednoduchý a efektivní trik, který velmi často využívám pro vytvoření zajímavých zvuků pro zaplnění pozadí intra nebo outra je gate. DJs budou tento efekt určitě znát pod jménem trans. (DJM-900 atd.) Nejedná se o nic složitého, je to víceméně jen různě nastavitelná automatizace hlasitosti. Tento efekt nejčastěji používám na jednoduché dlouhé jedno-tónové zvuky (nejčastěji vokálové samply). K vytvoření tohoto efektu můžete využít například Gross Beat, který je v základu plné verze FL Studia (FL Studio 12 Signature Edition Bundle), který nabízí celou škálu různých gate presetů.

A teď tohle všechno na videu:

Doporučuji zakoupit jednu z verzí FL Studia:

FL Studio 12 Fruity Edition

Základní verze

(bez možnosti nahrávání instrumentů)

FL Studio 12 Producer Edition

Střední verze se všemi funkcemi

(vč. nahrávání instumentů)

FL Studio 12 Signature Bundle

Nejvyšší verze s množstvím

pluginů navíc

Vytisknout