- Home
- Profi DJ Magazín
- FL Studio Český Tutorial #12 - FINAL, kompletace tracku
FL Studio Český Tutorial #12 - FINAL, kompletace tracku
A máme tady poslední díl! Protože už umíme vše podstatné a také jsme vytvořili všechny důležité části našeho tracku, zbývá už jen poslední krok – kompletace našeho tracku. Pokaždé, když vytvořím breakdown, nájezd, drop a outro začínám přemýšlet o tom, jaký průběh bude můj song mít. Velmi dobrý tip je hledat inspiraci v jiných skladbách. Hodně klubových tracků začíná například hned z intra dropem, u progresivnějších tracků většinou po intru následuje naopak breakdown. Průběh tracku je velmi dobré dobře promyslet, protože špatně poskládaný track by mohl posluchače velmi brzy omrzet. Já jsem pro tento track zvolil jednu z nejpoužívanějších konstrukcí:
Intro – Breakdown 1 – Build-up – Drop – Breakdown 2 – Build-up – Drop – Outro
Od začátku do konce
Při kompletaci začínám vždy zleva-doprava. Nejprve začínám intrem, po kterém následuje první breakdown. Velmi často se snažím chytře zasmyčkovat některé zvuky z breakdownu, aby už při míchání dvou skladeb do sebe bylo poznat, co bude dále následovat. Po intru přijde první breakdown, build-up a drop. Následně breakdown, build-up a drop vložím ještě jednou a na závěr outro – v tomhle případě dodržuji pravidlo, že po 64 dobách přichází vždy nová část našeho tracku, aby se posluchač při poslechu příliš nenudil. U rádiových skladeb tyto změny většinou přicházejí ještě dříve (zpravidla zejména v pasážích, ve kterých se nezpívá).
Aranžování našeho tracku
Jakmile mám hotovou základní konstrukci, začínám svůj track opět poslouchat a přemýšlet, které části by se daly ještě vylepšit a různě aranžovat tak, aby track byl zajímavější, aby se tolik neopakoval a aby měl postupný vývoj. (Není to nezbytně nutné, některé tracky jsou dvakrát to stejné za sebou a i přesto jsou velmi úspěšné – například Animals od Martina Garrixe, nicméně řekl bych, že v dnešní době je trend tracky více zdobit a každou část dělat trochu odlišnou).
Druhý breakdown, druhý drop
Pokud se rozhodnu o konstrukci tracku, který má 2x breakdown a 2x drop – většinou se tyto části snažím od sebe mírně odlišit. Nejčastěji podložením zafiltrovaným kopákem, nebo přeházením a přidáním aranží. Samozřemě fantazii se meze nekladou, takže můžete klidně experimentovat a například v druhém breakdownu přijít s úplně novou melodií a novými synthy. Důležité je pochopit princip, kdy se snažíme zachovat breakdownům a dropům stejnou ‘’tvář’’ jen s jinou aranží a malou, či velkou modifikací.
Mixdown
Pro zdokonalení našeho tracku na závěr zkusíme lépe vybalancovat hlasitosti jednotlivých stop, trochu upravit nastavení ekvalizéru, reverbu, saturace, komprese atd. Cílem je, aby náš track byl co nejčistší, aby veškeré stopy byly od sebe co nejlépe frekvenčně odděleny tak, aby všem zvukům bylo ‘’rozumět ‘’. Já osobně se mixdownu věnuji už během skládání tracku, takže na závěr už příliš mnoho změn nedělám.
Mastering
Podobný proces jako u mixdownu, tentokrát se však nebudeme věnovat všem kanálům, ale pouze jednomu – master channel. Pokud stále nejste spokojeni, jak váš track zní, na masteru jej můžete zkusit ještě trochu vylepšit. Určitě je dobré zbavit se pomocí ekvalizéru frekvencí, které rezonují či jinak narušují zvuk – poté track zarovnat pomocí komprese, můžete vyzkoušet mírné zabarvení zvuku pomocí saturace, upravit stereo a na závěr master chainu zařadit limiter. Doporučuji však se snažit dělat co nejlepší zvuk už během skládání, na master channelu už bych příliš drastické změny dělat nedoporučoval.
Rendering
Poslední krok, ve kterém se toho už příliš pokazit nedá je exportování našeho projektu do mp3, nebo wav (případně jiných formátů). Renderování najdeme v levém horním rohu v záložce file -> export. Stačí označit vaši skladbu, vybrat formát a pojmenovat váš track. Jediné na co si musíte dát pozor je, abyste měli nastavenou nejlepší možnou kvalitu (320kbps) a správný bit depth. 32 nebo 24 bit sice zní lépe, nicméně ne všechny přehrávače tento bit depth dokáží přehrát, takže se standartně používá 16bit.
A teď tohle všechno na videu:
Doporučuji zakoupit jednu z verzí FL Studia:
FL Studio 12 Fruity EditionZákladní verze (bez možnosti nahrávání instrumentů) |
FL Studio 12 Producer EditionStřední verze se všemi funkcemi (vč. nahrávání instumentů) |
FL Studio 12 Signature BundleNejvyšší verze s množstvím pluginů navíc |
-
DJ technika
-
DJ gramofony
-
Gramofony s přímým náhonem
-
Gramofony s řemínkovým náhonem
-
Digital Vinyl System
-
Gramofonové předzesilovače
-
Tašky na gramofony a příslušenství
-
Kufry na gramofony
-
Kryty na gramofony
-
Timecode desky a CD
-
Tašky na vinylové desky
-
Kufry na vinylové desky
-
Slipmaty
-
Police na vinylové desky
-
Čistící prostředky ke gramofonům
-
Gramofony s přímým náhonem
-
All In One konzole
-
Mikrofony
-
Dynamické mikrofony
-
Kondenzátorové mikrofony
-
Náhlavní mikrofony
-
Klopové mikrofony
-
Mikrofony pro fotoaparáty a kamery
-
Mikrofony pro iOS a Android
-
Phantomová napájení
-
Mikrofonní sady
-
Obaly na mikrofony
-
Kufry na mikrofony
-
Stojany na mikrofony
-
Teleskopické tyče
-
Obaly na mikrofonní stojany
-
Adaptéry ke stojanům na mikrofony
-
Držáky na mikrofony
-
Dynamické mikrofony
-
Pro nadšené DJe
-
Dárkové poukazy
-
Studio technika
-
Studiové mikrofony
-
Kondenzátorové mikrofony
-
Dynamické mikrofony
-
Nástrojové mikrofony
-
Lampové mikrofony
-
Boundary mikrofony
-
Klopové mikrofony
-
USB mikrofony
-
Mikrofony pro fotoaparáty a kamery
-
Mikrofony pro iOS
-
Ostatní mikrofony
-
Mikrofonní sady
-
Phantomová napájení
-
Předzesilovače pro mikrofony
-
Obaly na mikrofony
-
Stojany na mikrofony
-
Teleskopické tyče
-
Adaptéry ke stojanům na mikrofony
-
Držáky na mikrofony
-
Kondenzátorové mikrofony
-
Hudební nástroje
-
Mikrofony
-
Dynamické mikrofony
-
Kondenzátorové mikrofony
-
Mikrofonní sady
-
Nástrojové mikrofony
-
Boundary mikrofony
-
Náhlavní mikrofony
-
Klopové mikrofony
-
Mikrofony pro fotoaparáty a kamery
-
Phantomová napájení
-
Předzesilovače pro mikrofony
-
Obaly na mikrofony
-
Stojany na mikrofony
-
Teleskopické tyče
-
Obaly na mikrofonní stojany
-
Adaptéry ke stojanům na mikrofony
-
Držáky na mikrofony
-
Dynamické mikrofony
-
Stoličky pro hudebníky
-
Konstrukční materiál