FL Studio Český Tutorial #3 - Práce se syntezátory

Dnes se podíváme na práci se syntezátory, respektive na jeden z nejoblíbenějších a nejrozšířenějších softwarových syntezátorů dnešní doby Sylenth.

 

"Syntezátor je elektronický nástroj na generování elektronických zvuků.

Nechci vás příliš nudit odbornými definicemi, koho by zajímalo jak synťáky

vznikaly, jak fungují a tak dále, můžete se mrknout třeba na wikipedii."

 

Synťáků existuje na světě celá řada, nicméně pro tyto tutoriály jsem zvolil Sylenth, protože si myslím, že je jedním z nejsnadněji pochopitelných a naučitelných pluginů. Je také velmi intuitivní, takže si na něj zvyknete už po pár hodinách.

Jak na Sylenth?

Sylenth má 4 oscilátory – dva v sekci A, dva v sekci B. Opět vás nechci příliš nudit, jednoduše řečeno oscilátor je ta část pluginu, která bude generovat zvuk podle několika zvolitelných křivek. V sylenthu to jsou: Sine, Saw, Triangle, Pulse, Half Pulse, Quarter Pulse, TriSaw a Noise.

Počet hlasů neboli polyfonie určuje, kolikrát se daný zvuk bude generovat. Pro nějaké ‘’přímé, jednoduché zvuky‘‘ se většinou používá méně hlasů (například sub basa, mono lead atd.), pro nějaké ‘’větší zvuky‘‘ naopak více hlasů (supersaw, pad atd.) – tohle však není podmínkou, můžete klidně experimentovat podle toho, co vám bude znít dobře.

Volume – Hlasitost oscilátoru
Phase – Určuje z jakého místa vámi zvolené křivky se bude zvuk generovat
Detune – Pokud máte více hlasů, můžete je trochu ‘’rozladit’’ (pomocí detune se vytváří zvuky jako např. supersaw, hoover atd.)
Stereo - Nastavuje jak moc bude oscilátor ve stranách, nebo na středu (stereo vs. mono)
Pan – Umístění zvuku do stran (vlevo, vpravo)
Filter – V této sekci můžete odfiltrovat určité frekvence vašeho zvuku, nebo nastavit resonanci

Mixer - Zde se nastavuje, v jakém poměru jsou hlasitosti sekcí A a B a také celková hlasitost zvuku


Amplituda – Neboli průběh vašeho zvuku: V této části se nastavuje jak rychlý bude váš zvuk mít nástup (Attack), jak chcete aby váš zvuk byl dlouhý (Decay) - případně nekonečný (Sustain), anebo jak dlouhý bude jeho dozvuk (Release)

Efektová sekce:

V této části si můžete vaše zvuky ukládat, nebo otevírat z různých databází presetů (soundbanky).

ARPEG: Jednoduchý sekvencer, pomocí kterého můžete vytvořit sekvence, případně arpegio, pokud přehráváte nějaký akord (arpegio = rozložený akord)
DISTORT: Slouží k úmyslnému zkreslení zvuku
PHASER: Soustava filtrů
CHORUS: Slouží k vytvoření efektu, jako by váš zvuk hrálo více nástrojů najednou (sborový, chorálový efekt)
EQ: Ekvalizér – pro přidání určitých frekvencí
DELAY: Slouží k ovládání odraženého signálu
REVERB: Slouží k nastavení ozvěny (aby váš elektronický zvuk zněl přirozeněji)
COMPRESS: Vyrovnává rozdíly mezi nejtišší a nejhlasitější částí vašeho zvuku

Modulace, LFO, Misc – Pro další pokročilejší úpravy vašeho zvuku

Pitchwheel: Pomocí tohoto knobu můžete váš zvuk ‘’pitchnout’’ výš, nebo níž
Pitchbend: Nastavuje rozsah, o kolik tónů váš zvuk můžete posunout (Oktáva = 12)
Portamento: V této části se nastavuje klouzavý přechod z tónu do tónu

A teď tohle všechno na videu:

Doporučuji zakoupit jednu z verzí FL Studia:

FL Studio 12 Fruity Edition

Základní verze

(bez možnosti nahrávání instrumentů)

FL Studio 12 Producer Edition

Střední verze se všemi funkcemi

(vč. nahrávání instumentů)

FL Studio 12 Signature Bundle

Nejvyšší verze s množstvím

pluginů navíc

Vytisknout