FL Studio Český Tutorial #5 - Základy mixu část 1

Sidechain komprese

Ačkoliv tento pojem zní trochu složitě, ve skutečnosti je to velmi jednoduchý proces. Jedná se víceméně jen o ovládání hlasitosti v závislosti na některém jiném zvuku (zpravidla kick). Existuje několik způsobů jak sidechain kompresi udělat, jedním z nejjednodušších je pomocí pluginu Kickstart (který používám i já). K sidechain kompresi můžeme použít například i pluginy LFO tool (velmi podobný jako Kickstart, jen trochu komplexnější), Gross Beat, Fruity Limiter a nebo různé kompresory (klasické i multiband). Každý z těchto pluginů má oproti jiným má různé výhody a nevýhody, mně osobně nejvíce vyhovuje Kickstart, protože je velmi jednoduchý a efektivní.

Kickstart je vhodný převážně pro tracky s rovným beatem (house, trance, atd.) – pro tracky v jiném žánru, které nemají rovný beat (rnb, hiphop, dnb atd.) bych doporučil sidechain kompresi spíše pomocí některého z kompresorů. (I když v případě Kickstartu se také dá docílit sidechain komprese i u nerovného beatu, jen je to trochu složitější na nastavení).

Kickstart je velmi jednoduchý plugin – vpravo vybereme křivku, podle které se náš zvuk zeslabí. Levým kolečkem pak nastavujeme, jak moc se bude daný zvuk podle zvolené křivky zeslabovat.

"Nejčastějším důvodem používání sidechain komprese je vytvoření prostoru pro Kick."

Bassa bez Kickstartu:

Bassa se zapnutým Kickstartem:

"Já osobně poměr, jak moc se daný zvuk bude zeslabovat při úderu kicku, nastavuji podle toho, jak moc se daný zvuk frekvenčně překrývá s kickem. Pokud je daný zvuk převážně v nízkých frekvencích (Bassa, Sub bassa atd.) poměr nastavuji velký (100% - 90%). Pokud se jedná o zvuky ve vyšších frekvencích, které kopáku tolik nezavazejí, nastavuji poměr zeslabení menší (60-90%)."

Ekvalizér

Stejně jako u sidechain komprese i pluginů na ekvalizaci existuje celá řada. Mě osobně nejvíce vyhovuje Fabfilter Pro-Q2. V FL Studiu 12 mezi základními pluginy jsou to pak pluginy Fruity Parametric EQ a Fruity Parametric EQ2. Ekvalizér slouží k zeslabování a zesilování případně k úplnému ořezávání určitých frekvencí u daného zvuku.

Low Cut: Slouží k ořezávání frekvencí ze spodu.

U každého zvuku doporučuji ořezávat spodní frekvence, protože právě zde je potřeba mít prostor pro váš kick a bassu, aby mohli vyniknout. U kopáku ořezávat nemusíte, případně někde kolem 20-30hz, aby zbytečně neztrácel energii v nejspodnějších frekvencích. U sub bassy ořez kolem 30-50hz, středofrekvenční bassy klidně kolem 150-250hz a leady a obecně zvuky, které hrají převážně ve středních a vysokých frekvencích ořezávám mezi 200-500Hz. Samozřejmě tyto údaje berte s rezervou, protože pro každý zvuk a každý track je to individuální.

High Cut: Slouží k ořezávání frekvencí ze shora

Stejný princip jako o low cutu, jen naopak. High Cut budeme používat na zvuky, které hrají převážně ve spodních frekvencích, aby zbytečně nezasahovaly do prostoru, kde budou hrát naše leady (nebo prostě zvuky určené převážně pro vyplnění vrchních frekvencí). Například sub bassu můžete oříznout seshora někde mezi 150-300Hz, středofrekvenční bassu někde kolem 1500-10000Hz atd. Opět je to pro každý zvuk individuální.

Nejdůležitější u ekvalizace je pochopit důvod a princip, proč ji používáme. Jednoduše řečeno se snažíme vyřezávat každý zvuk tak, aby vznikl prostor pro ostatní zvuky v našem mixu. To znamená, že pokud máme zvuk určený pro spodní frekvence (například sub bassa) nepotřebujeme, aby hrál ve frekvencích středních a vrchních. To znamená, že jej ořízneme ze shora. Naopak u zvuků určených pro vyplnění horních frekvencí zase nepotřebujeme, aby hrály ve spodních frekvencích, protože tento prostor už vyplňují naše sub bassy a bassy -> takže tyto zvuky ořízneme zespodu trochu výš.

Bell: Slouží k utlumování, či zesilování konkrétních frekvencí

Tyto výřezy slouží k utlumování a zesilování konkrétních frekvencí. Spíše než zesilovat, doporučuji frekvence utlumovat.

Tato technika vyžaduje trochu praxe, protože občas je těžké najít, které frekvence to jsou. Já osobně mám velmi rád Fabfilter Pro-Q 2 hlavně díky funkci poslechu konkrétních frekvencí, které zrovna utlumujeme nebo zesilujeme (na obrázku nalevo -> ikonka sluchátko).

Pomocí této funkce si poslechnu jednotlivé frekvence daného zvuku zleva doprava a soustředím se na ty, které nejvíce ‘’zlobí’’. Například hodně rezonují (pískají), nebo se mi prostě nelíbí.

A teď tohle všechno na videu:

Doporučuji zakoupit jednu z verzí FL Studia:

FL Studio 12 Fruity Edition

Základní verze

(bez možnosti nahrávání instrumentů)

FL Studio 12 Producer Edition

Střední verze se všemi funkcemi

(vč. nahrávání instumentů)

FL Studio 12 Signature Bundle

Nejvyšší verze s množstvím

pluginů navíc

 

Vytisknout