FL Studio Český Tutorial #6 - Základy mixu část 2

Reverb

Neboli ozvěna je pro mix tracku velmi důležitá a řekl bych, že společně s ekvalizací a sidechain kompresí má na mix nejzásadnější vliv. Reverbů existuje celá řada od různých firem, velmi populární reverb mezi algorytmickými je Valhalla, TrueVerb od Waves a nebo Fabfilter Pro-R. U konvolučních reverbů pak například Altiverb7. Já osobně nejčastěji používám reverb, který je součástí FL Studia – Fruity Reeverb 2, který dle mého názoru také zní skvěle. Reverby můžeme rozdělit do dvou kategorií a to na algorytmický a konvoluční. Algorytmický reverb simuluje ozvěnu pro váš zvuk na základě námi zvolených parametrů, konvoluční funguje tak, že k vašemu zvuku “přimíchá” sample ozvěny, která byla nahrána ve skutečných místnostech.

Fruity Reeverb 2 je mezi producenty také velmi oblíbený, zejména pro jednoduché ovládání a kvalitní zvuk.

V této části reverbu nastavujeme poměr mezi vstupujícím signálem bez ozvěny (dry) a mezi signálem s ozvěnou (wet). ER neboli Early Reflections pak slouží pro nastavení brzkých odrazů. Knob úplně dole slouží pro nastavení sterea reverbu, jestli jej chceme více ve středu anebo ve stranách.

V této části nastavujeme délku reverbu (dec), velikost místnosti (size), zpoždění ozvěny (del) a ořez frekvencí reverbu (h.cut, l.cut).

Reverb u každého zvuku nastavuji dle potřeby, většinou pro zvuky, které vyplňují spíše horní frekvence, nastavuji reverbu více, u zvuků které vyplňují spodní frekvence naopak méně. U různých samplů bubnů, claps, hi hats a tak dále dle potřeby, pokud se mi zdá, že vybraný zvuk není dostatečně přirozený, nastavím reverbu trochu více a naopak. Během produkce většinou používám jedno nastavení pro celý track, jen na každý zvuk v jiném poměru. Při finálním mixu se pak k reverbům většinou ještě vrátím a pro každý zvuk ještě nastavení upravím trochu podrobněji dle potřeby.

Chorus

Chorus jsme už jednou v těchto tutoriálech probírali ve videu se synťáky. Tento efekt se používá pro vytvoření chorálového efektu, že se bude zdát, jako by daný zvuk najednou hrálo více zdrojů. (Tak jako ve sboru, kdy více lidí zpívá jednu píseň).

Já osobně tento efekt nejčastěji využívám na středofrekvenční basy, které zní pak dle mého trochu agresivněji, nebo také na supersaw leady a pady, které jsou pak trochu mohutnější. Opět stejně jako u reverbů existuje celá řada pluginů, já však nejčastěji používám chorus přímo z FL Studia – Fruity Chorus.

Komprese

Kompresor není nic jiného, než takový komplexní ovladač hlasitosti. S hlasitostí každého zvuku pak můžeme být velmi specifičtí. Nejčastěji se komprese používá pro vyrovnání hlasitostí jednotlivých tónů (limiter) anebo pro zabarvení našeho zvuku. Existuje celá řada různých kompresorů, každý z nich má různé výhody a také své specifické zabarvení. Mezi nejznámější patří například Fabfilter Pro-C, Waves C1, CLA 2A, SSL Kompresor a mnoho dalších. V FL Studiu najdeme například Fruity Compressor a nebo Multiband Compresor Maximus.



Přiznám se, že já osobně kompresory používám jen velmi málo. Nejčastěji je využívám jen jako limiter, pro vyrovnání hlasitostí a zvýraznění zvuku. Můj oblíbený plugin je Sausage Fattener od Dada Life, který je velmi jednoduchý na ovládání.

Tento plugin kombinuje více efektů (limiter, saturace, stereo enhancer a další.) Mně osobně se nejvíce líbí, jakým způsobem každý zvuk zvýrazní a udělá jej agresivnějším.

A teď tohle všechno na videu:

Doporučuji zakoupit jednu z verzí FL Studia:

FL Studio 12 Fruity Edition

Základní verze

(bez možnosti nahrávání instrumentů)

FL Studio 12 Producer Edition

Střední verze se všemi funkcemi

(vč. nahrávání instumentů)

FL Studio 12 Signature Bundle

Nejvyšší verze s množstvím

pluginů navíc

Vytisknout