FL Studio Český Tutorial #10 - Tvorba build-upu

Stejně jako u breakdownů i nájezdy se dají dělat několika způsoby. Můžeme vzít riser a podložit jej snare-fillem, nebo zasmyčkovat různé zvuky z breakdownu, případně z dropu. Také můžete vytvořit zvuky úplně nové. Já většinou všechny tyhle techniky prolínám a zkouším různé kombinace, dokud se mi nepodaří vytvořit dobrý nájezd, který bude mít hodně energie. Nájezdy se vůbec nevyplatí podceňovat, pokud jej uděláte hodně energický, váš drop mnohem více vynikne!

Snare-fill

Nejčastějším prvkem, co se v EDM tracích vyskutuje jsou různě zasmyčkované snary – odtud se budeme určitě odrážet (samozřejmě, pokud chcete být originální, můžete vyzkoušet udělat nájezd jinak). Nájezdový snare-fill si můžete vytvořit sami podle svých představ z různých one shot snare samplů – můžete také vyzkoušet různé kombinace, nakreslit automatizaci pitchnutí, dát je postpně do reverbu atd. Nebo můžete použít už hotový snarefill ze sample-banky. (I one shot samply i hotové snare filly najdete například v KSHMR Sounds sample-bance).

Smyčkování zvuků

Dalším prvkem, který se v nájezdech velmi často objevuje, jsou různě zasmyčkované již hotové zvuky z našeho tracku. Smyčkování je v FL Studiu velmi snadné – stačí vybraný zvuk na playlistu zkrátit například o polovinu a znovu vložit.

Příklady různých smyček

Nejčastěji se smyčkuje například 1 doba, potom ½ doby, ¼ a tak dále.

V praxi to může vypadat třeba takhle:

 

Automatizace

O automatizacích jsme se bavili už v minulém díle, ale konkrétně tady u nájezdů se s nimi opravdu vyřádíte. Velmi často se používá na různé zvuky automatizace na pitch bend (posun zvuku tonaliticky nahoru, nebo dolů). U každého pluginu se to dělá trochu jinak, například u Sylenthu pitchwheel najdete ve spodní části nalevo. V okýnku nastavíte rozsah, o kolik tónů se daný zvuk bude posouvat a následně automatizací pitchwheelu nakreslíte průběh.

12 tónů je jedna oktáva – můžete také vyzkoušet posun o 2 oktávy (24).

U nájezdů se také často automatizují filtry a reverb tak, aby vybraný zvuk byl na konci nájezdu mírně v ozvěně a s mírně ořezanými spodními frekvencemi (klidně i horními) tak, aby drop mohl více vyniknout. Můžete také pomocí filtru krásně prolnout zvuky z breakdownu se zvuky z dropu, tak jako jsem to udělal ve videu.

Nezapoměntě vždy automatizaci na konci nájezdu vrátit do původního stavu!

Automatizace filtru a reverbu mohou vypadat například takhle:

Fx a risery

Další důležitou částí nájezdu jsou různé Fx efekty a risery. Ty můžeme naleznout například v různých sample-bankách, nebo si je můžeme vytvořit pomocí různých pluginů (klidně Sylenth). Tyto zvuky doplní nájezd, trochu jej vyhladí a přidahí mu více energie.

Bonus!

U všech nájezdů většinou použijete velké množství různých automatizací, než se vám povede vytvořit takový, se kterým budete spokojení. Aby jste si ušetřili čas, ale také rychle vytvořili zajímavý nájezd určitě vyzkoušejte plugin Endless Smile od Dada Life. Jedná se o jednoknobový plugin, ve kterém je však ukryto několik různých efektů. Jedním knobem přidáte vašemu zvuku i reverb, filter, echo, chorus a tak dále – záleží podle zvoleného presetu! Stojí 39 dollarů, případně 59 v kombinaci společně se Sausagge Fattenerem. Určitě vyzkoušejte!

A teď tohle všechno na videu:

Doporučuji zakoupit jednu z verzí FL Studia:

FL Studio 12 Fruity Edition

Základní verze

(bez možnosti nahrávání instrumentů)

FL Studio 12 Producer Edition

Střední verze se všemi funkcemi

(vč. nahrávání instumentů)

FL Studio 12 Signature Bundle

Nejvyšší verze s množstvím

pluginů navíc

Vytisknout