FL Studio Český Tutorial #9 - Tvorba breakdownu

Většinou u svých tracků začínám dropem a protože už jsme si v minulých dílech vysvětlili všechny základní a důležité nástroje, můžeme se vrhnout na další části našeho tracku :-)

Samozřejmě existuje neomezeně možností, jak s vaším breakdownem naložit, můžete vytvořit úplně odlišné melodie, které budou s vaším dropem fungovat, můžete také použít stejnou melodii jako v dropu pouze s vyměněnými nástroji. Místo breakdownu také můžete udělat dlouhý buildup a tak dále, fantazii se meze nekladou.

Jeden postup, který často používám, se vám pokusím vysvětlit a ukázat. Tento můj postup spočívá ve vytváření melodií z už hotové melodie dropu. Většinou breakdowny začínám akordovou progresí a následně každých 16 dob přidávám nové synthy a samply, které hrají melodii vytvořenou variací melodie dropu. (Trochu blbě se to vysvětluje, ale pokud se podíváte na video určitě vám vše bude jasné).

Akordy

Většinu breaků začínám akordama, respektive akordovou progresí, protože ta u našeho tracku vytváří atmosféru a náladu. V naprosté většině případů používám ty stejné akordy jako v dropu i pro breakdown. Akord je souzvuk tří a více tónů, akordová progrese pak kombinací několika akordů za sebou (viz obrázek).

U těchto akordových progresí se nemusíte bát trochu experimentovat a jednotlivé tóny posouvat o oktávu výš, nebo níž.

Melodické variace

Arpeggio

Arpeggio je rozložený akord, který hraje jeden tón za druhým v tempu, které si zvolíme. Většinou pro vytvoření arpeggia používám první akord z akordové progrese.



Nejprve si rozložím první akord na jednotlivé tóny (v tomhle případě v tempu 1/16) a zahraji je například odspodu nahoru, a nebo naopak. Poté, pokud nejsem spokojený s tím, jak arpeggio zní, začnu zkoušet jednotlivé tóny posouvat do jiných not. Pro arpeggia většinou používám “pluckové“ synthy.

Variace z melodie dropu

Další melodií, kterou do našeho breakdownu přidáme, vytvoříme pomocí už hotové melodie dropu. Jednoduše si otevřu nový zvuk a nechám jej hrát stejnou melodii jako drop, poté si s jednotlivými tóny začnu hrát a začnu je posouvat a různě měnit, dokud nevytvořím něco zajímavého. Pár tónů nechám schválně stejné jako v dropu a některé změním tak, aby nová melodie připomínala melodii dropu, ale nebyla úplně stejná.


Na obrázcích si můžete všimnout, že některé části zůstaly nezměněné – pomocí tohoto jednoduché triku můžete posluchačům ‘’naznačit’’ co přijde ve vašem tracku dál.

Automatizace

Velmi důležitým nástrojem (obzvláště u breakdownů) jsou automatizace. Aby váš track byl neustále v pohybu a váš posluchač se nenudil, je důležité, aby se vaše synthy měnily a vyvíjely. Automatizovat můžete úplně cokoliv, nejčastěji se však automatizují filtry, reverb a pitch.

U většiny pluginů automatizaci vytvoříme pomocí pravého kliknutí na vybraný parametr a následně pomocí volby “create automation clip’’.

U některých pluginů (zejména těch, které nejsou přímo od FL Studia) například u Sylenthu se však automatizace dělají trochu jinak:

1. Nejprve klikneme na šipku v levém horním rohu.

2. Vybereme položku “browse parameters“.

3. V levém sloupci vybereme, který knob (parametr) chceme automatizovat.

Poté už jen zbývá v našem playlistu u vytvořené automatizace nastavit její průběh, podle toho jestli chceme, aby se námi zvolený parametr zapínal x vypínal, otevíral x zavíral, přidával x ubíral atd.

Pomocí těchto automatizací můžeme dát náš track do pohybu a udělat jej zajímavějším a zábavnějším.

A teď tohle všechno na videu:

Doporučuji zakoupit jednu z verzí FL Studia:

FL Studio 12 Fruity Edition

Základní verze

(bez možnosti nahrávání instrumentů)

FL Studio 12 Producer Edition

Střední verze se všemi funkcemi

(vč. nahrávání instumentů)

FL Studio 12 Signature Bundle

Nejvyšší verze s množstvím

pluginů navíc

 

Vytisknout